Mobilabonnement

Folk bytter mobilabonnementer ganske ofte. Det viktigste ved byttet er at man får en bedre deal enn det man fikk med den forrige. Den er en konstant leting etter et abonnement som gir mer data, lavere pris og bedre dekning. Det er ingen grunn til å fortsette å være hos din operatør av lojalitet. Kunder oppfordres til å bytte operatør hvis man ikke er fornøyd. Som kunde må man bruke kraften man har som kunde å bytte til noe bedre. Dette presser priser og hjelper på konkurransen i markedet.

Alle selskaper ønsker å holde på sine kunder så lenge som mulig. Det er ingen forskjell om man selger abonnementer, strøm, bobiler eller annet. Alle vil ha kundene sine for seg selv og så lenge som mulig. I mobilbransjen gjøres dette ved å binde kundene til abonnementer over en viss periode. Det er vanskelig å si hva som er standarden for en bindingstid, men 6 måneder til et år er ikke uvanlig. Noen binder kunder så lenge som 24 måneder. Dette er ganske ekstremt og kundene bindes ofte over så langt tid fordi man bruker abonnementet til å nedbetale ganske dyre mobiltelefoner.

Kjøper du en mobiltelefon gjennom ditt abonnement kan man derfor oppleve slike lange bindingstider. Dette er ikke alltid så bra og den anbefales at man prøver så godt man kan å betale for telefonen når man står og kjøper den. Da får man også en bedre forståelse av prisen for telefonen og ikke gjemmer den i abonnementet.

Det skumle med å binde seg så lenge til et abonnement er om man ikke bruker abonnementet like mye som man tror. Da sitter man der med et dyrt abonnement man ikke bruker, eller at man bruker telefonen mye mer og man betaler for overskytende data. Det blir også fort dyrt. Reiser man mye med jobb og er mye i utlandet kan man være i situasjoner hvor man ikke bruker telefonen i det hele tatt noen måneder fordi sim-kortet ligger i en skuff. Dette er et dyrt sim-kort i så fall.

Her er et par spørsmål som kan være greit å stille seg når du er på jakt etter billig mobilabonnement.

Hvor lenge har jeg abonnementet?

Skal du ha telefonnummeret ditt over en veldig lang tid er det ikke så dumt å binde seg. Da får du mest ut av besparelsene ved bindingen.

Fornøyd med telefonen?

Ønsker du å bytte mobiltelefon om en stund? Da kan det være greit å ikke binde seg nå, men heller vente til du bytter telefon. Når du bytter telefon kan du få et godt tilbud på telefon og abonnement som kan være knyttet til binding.

Liker du å få bedre abonnementspris?

Er du en type som bytter abonnementer for å oppnå maksimalt lav pris på dine kostnader? Da er du nok en type som liker å bytte abonnement hvis du finner noen som er billigere enn den du har i dag. Da anbefales du ikke å binde deg, da du ikke får byttet når du ønsker det.

Binding er både positiv og negativt. Tenk på hvor lenge du ønsker å ha ditt abonnement.